Hyresbekräftelser som hamnar i skräpposten eller inte kommer fram alls till interna mottagare
Detta beror oftast på att det egna e-postsystemet inte tillåter någon utifrån att skicka brev in till er med er domän.
Detta är ett skydd mot förfalskade brev.
Den absolut vanligaste orsaken är att man saknar SPF eller att domänens SPF saknar godkännande för Lega Online.
Vad är SPF
SPF (Sender Policy Framework) är ett sätt att verifiera att tillåta att andra e-postsystem skickar brev med er domän.
Den mottagande servern av nyhetsbrevet kontrollerar om det finns ett SPF för till exempel Lega Online. Om det inte
gör det, kommer brevet oftast klassificeras som skräppost.
Det behövs också ofta ifall ni har en webbsida som ska skicka brev i ert namn, ex. beställningsbekräftelser.
Outlook 365/Outlook.com kräver alltid att man ställer in SPF medan andra e-postsystem kan vara mer förlåtande.
Hur man lägger till ett SPF
Hur man lägger upp ett SPF-record kan variera mellan olika e-postleverantörer.
Om ni inte vet hur man går tillväga rekommenderar vi er att ta kontakt med just er e-postleverantör.
Lega Onlines SPF är spf.multinet.com
Exempel: TXT v=spf1 mx include:outlook.com include:spf.multinet.com ~all
Ni behöver lägga upp SPF med ett "include:". Med andra ord så har inte vår spf-domän något a-record (a:).
"include" meddelar att hämta spf-record från den domänen och inkludera alla ip-adresser därifrån i det egna spf-recordet.
För att kontrollera att SPF'et är korrekt upplagt kan man gå in på http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx
I fältet "Lookup anything..." skriver man spf:dindoman.se
Då ska det stå att även multinet.se är inkluderat.
Observera att det kan ta upp till 48 timmar innan Outlook.com har registrerat att ni har lagt till ett SPF för Lega Online.
Mer information om SPF kan ni hitta på http://openspf.org