Hur kan vi hjälpa dig idag?

Leveransproblem för E-post/SMS


Artikeln går igenom faktorer som kan spela en roll när en person inte mottagit en inbjudan eller bekräftelsemeddelande under en signeringsrprocess. Informationen kommer ursprungligen från signeringstjänsten Scrive.


Leveransproblem

Om inbjudan att signera ett dokument inte kunde levereras kommer ett felmeddelande att visas i Händelseloggen inne på på processidan. 

  • Felaktig e-post-/mobilnummer: Kontrollera att rätt e-postadress/mobilnummer är angivet för mottagaren. Korrigera eventuella felstavningar, och att mottagaren inte har inaktiverat eller ändrat sina uppgifter.
Täckning: Scrive kan skicka PIN-koder via SMS till mobiltelefoner i över 80 länder. För vissa länder kan begränsningar gälla, vilket vanligtvis kräver en förregistreringsprocess för att aktivera tjänsten i det aktuella landet. Mottagare kan begära en ny pinkod eller uppdatera uppgifterna för mobilnummer via inbjudan.
  • Problem med mottagarens server: Om problemet kvarstår kan det bero på att mottagarens server upplever långvariga eller tillfälliga tekniska problem. Informera mottagaren att kontakta sin IT-avdelning eller e-post-/mobilservice för att utesluta eventuella fel.
  • Blockerad avsändare: Kontrollera att mottagaren inte har blockerat Scrive som avsändare. Kontrollera att det inte finns något filter eller brandvägg som blockerar meddelandet, och att domänen scrive.com är vitlistad hos mottagaren.

Den snabbaste lösningen, om inget av ovanstående alternativ har bidragit till att lösa situationen, är att ersätta respektive part med en alternativ mottagare.

Återkalla signeringen för att starta om processen, eller skapa ett helt nytt utkast. Uppdatera mottagare med nya uppgifter eller bjud in nya personer. 


Signeringen står som "Skickat"

Statusen "Skickat" antyder att inbjudan är på väg till mottagarens server. Normala förseningar mellan servern som skickar och mottagaren förekommer, men bör endast ta ett par minuter. Om processen fastnat i stadiet, skicka en påminnelse till den berörda parten eller prova något av följande:

  • Ladda om sidan: Uppdatera webbsidan för att försäkra dig om att det inte bara är din sida som fastnat.
  • Kontrollera din internetanslutning: Se till att du har en stabil och aktiv internetanslutning. En dålig eller instabil anslutning kan orsaka problem.
  • Rensa webbläsarens cache: Om du använder Scrive genom en webbläsare, testa att rensa webbläsarens cache och försök skicka dokumentet igen.
  • Använd en annan webbläsare eller enhet: Ibland kan webbläsar- eller enhetsspecifika problem påverka utskicken. Om du kan, prova att använda en alternativ webbläsare eller annan enhet.
  • Kontrollera Scrive statussida: Besök Scrives statussida för att få information om pågående tjänstproblem eller förseningar.

Signeringen står som "Levererad"

Under vissa omständigheter kan mottagaren hävda att de inte mottagit en inbjudan trots att statusen är satt som 'Levererad' i tjänsten. 'Levererad' innebär att mottagarens server har svarat med en bekräftelse på leveransen till Scrive. Utskicket har levererats, men något förhindrar detta från att visas i mottagarens inkorg.

  • Kontrollera skräppostmappen: Be mottagaren att kontrollera sin skräppost eller skräpmapp. E-post från automatiserade system som Scrive kan emellanåt råka bli felaktigt kategoriserade som skräppost hos mottagare.
  • Kontrollera mottagarinformation: Se till att du har angett rätt e-postadress eller mobilnummer. Informationen kan fortfarande vara felaktig, även om dokumentet är markerat som 'Levererat', om det av misstag skickats till fel person.
Om du av misstag har skickat dokumentet till fel person rekommenderar vi att du drar tillbaka inbjudan, och startar om processen. Detta kommer resultera i att den tidigare inbjudan blir ogiltig.
  • Blockerad avsändare: Kontrollera att mottagaren inte har blockerat Scrive som avsändare. Kontrollera att det inte finns något filter eller brandvägg som blockerar meddelandet, och att domänen scrive.com är vitlistad hos mottagaren.
  • Skicka dokumentet igen: Om mottagaren fortfarande inte har fått dokumentet, använd funktionen "Skicka påminnelse" på processidan för att skicka ut en ny inbjudan till mottagaren.

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta supporten för assistans.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.