Hur kan vi hjälpa dig idag?

Lägga till SPF-records i domän


Varför kan ett mail hamna i skräppost eller inte komma fram alls till interna mottagare?

Detta beror oftast på att det egna e-postsystemet inte tillåter någon utifrån (extern molntjänst) att skicka brev in till er med er domän som avsändaradress.

Detta är ett skydd mot förfalskade brev.

Den absolut vanligaste orsaken är att man saknar SPF eller att domänens SPF saknar godkännande för EduAdmin.


Vad är SPF?

SPF (Sender Policy Framework) är ett sätt att verifiera att tillåta att andra e-postsystem skickar brev med er domän. 

Den mottagande servern av brevet kontrollerar om det finns ett SPF för till exempel EduAdmin. Om det inte gör det, kan brevet komma att klassificeras som skräppost.


Outlook 365/Outlook.com kräver alltid att man ställer in SPF.


Hur man lägger till ett SPF?

Hur man lägger upp ett SPF-record kan variera mellan olika e-postleverantörer.

Om ni inte vet hur man går tillväga rekommenderar vi er att ta kontakt med er e-postleverantör.


EduAdmins SPF är spf.multinet.com

 

Exempel: TXT v=spf1 mx include:outlook.com include:spf.multinet.com ~all

 

För att kontrollera att SPF'et är korrekt upplagt kan man gå in på http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx

I fältet "Lookup anything..." skriver man spf:dindoman.se

Då ska det stå att även spf.multinet.com är inkluderat.

Observera att det kan ta upp till 48 timmar innan Outlook.com har registrerat att ni har lagt till ett SPF för EduAdmin.


Mer information om SPF kan ni hitta på http://openspf.org


OBS! Om ni inte redan har SPF bör ni noggrant säkerställa att ert SPF inte bara inkluderar EduAdmin utan även alla övriga leverantörer som ska ha rätt att skicka i ert namn.



Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Synd att vi inte kunde vara till hjälp. Hjälp oss förbättra denna artikel med din feedback.